Nuffnang Code

.:Nota Eriqa:.

Kadang2 kita tidak pernah bermaksud untuk menyakiti, namun kadang2 kita tidak pernah terfikir kita akan disakiti.

p/s: kalau rasa nak pinjam kata2 atau apa saja yang berkaitan dengan blog ni, sila link semula ke blog ini. TQ

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

Sunday, December 18, 2011

Kahwin Awal, Gatal??

Aku tidaklah mempunyai ilmu agama yang tinggi. Namun, ini yang ada dalam pemahaman aku. Antara perkara2 yang harus disegerakan apabila tiba waktunya:

1. Solat di awal waktu.
2. Jenazah yang harus dikebumikan.
3. Menjamu tetamu yang datang ke rumah.
4. Membayar hutang apabila berkemampuan.
5. Mengahwinkan anak gadis apabila cukup umurnya.
6. Bertaubat bila melakukan kesalahan.

Aku bukan nak sentuh tentang semua. Cuma, aku nak sentuh isi kelima. Mesti ada yang cakap aku gatal sebab nak kahwin cepat, kan? Biasalah, remaja zaman sekarang. Bila ada antara kita yang kahwin awal, mesti cakap 'gatal sangat lah tue...'. Persoalannya di sini, gatalkah kalau kita kahwin awal?

Ini pendapat aku. Terpulang pada mereka yang ingin yang menerima atau menolak. Bagi aku, kahwin awal bukanlah sesuatu yang patut digelar gatal. Kerana bagi seorang anak gadis, kahwin apabila cukup umur merupakan antara salah satu perkara yang harus disegerakan oleh ibu dan bapanya. Tapi, bagi ibu bapa zaman sekarang, kalau boleh nak suruh anak2 mereka capai kejayaan sendiri sebelum berkahwin. Perlukah semua itu?? Bagi aku, rezeki bila dah berkahwin ni lagi bernilai. Sebab bilah dah berkahwin, rezeki yang diterima adalah untuk dua orang. Lebih bermakna bila rezeki tu dikongsi oleh dua orang.

Salah satu lagi sebab kenapa aku nak sangat kahwin awal. Aku nak menghalalkan apa yang haram. Sebabnya, bila dah meningkat dewasa *dewasa la sangat*, aku terfikir balik. Perlu ke aku asyik couple dan putus sedangkan itu semua haram. Bila sesuatu yang haram itu menjadi halal, nikmat yang dikecapi tidak dapat diluahkan dengan kata2.  Lagipun, banyak sangatkah amalan dan pahala kita jika kita mampu menanggung dosa yang kita lakukan?

Jujur aku cakap, memang aku ada impian aku sendiri. Nak berbakti pada ibu bapa, nak cari aset. Tapi itu dulu. Sebelum aku tahu dan aku kenal erti cinta. Bila aku kenal indahnya cinta, betapa aku tidak ingin lepaskan keindahan itu. Tapi, sepanjang aku couple, perasaan takut itu masih wujud. Kenapa pun aku tak tau. Bila aku tengok kawan2 yang dah bertunang dan berkahwin, tiba2 aku terfikir. Apakah perasaan takut itu akan hilang andai aku menghalalkan apa yang haram?

Andai itu yang patut aku lakukan, ingin sekali aku cepatkan. Tapi, halangan wujud bila aku masih lagi study dan dia masih lagi tidak kukuh dari segi kewangan. Hurm.. Mampukah aku terus mengelak dari melakukan dosa andai aku hanya insan yang lemah??

lots of love,
[Miss Eriqa]

2 comments:

Cik Sibuk said...

Kalau dah jodoh sampai awal..
Takkan gatal kott

[Miss Eriqa] said...

sebab tue lah title dia ada tanda soal kat belakang.. sebab nak persoalkan typical thinking orang2 sekeliling mengenai kawin awal.. =D baca tak keseluruhan post??